משלוח תרופות ומוצריבית מרקחת עד הבית

  חיפוש פריטים

לחץ דם גבוה – "הרוצח השקט"

 
לחץ דם - הבנה וטיפול

לחץ דם גבוה – "הרוצח השקט"
לחץ דם גבוה מכונה גם "הרוצח השקט", שכן, כאמור, לרוב לא מרגישים בו, אך הוא עלול לגרום לנזקים בריאותיים קשים, כגון:
 
  • טרשת עורקים - עם הזמן יתר לחץ דם עלול לעבות ולהקשיח את דפנות העורקים ובכך לצמצם את כמות הדם הזורמת - תהליך הנקרא גם הסתיידות של העורק. טרשת עורקים היא סוג של הסתיידות העורקים, אך מעט שונה. בעת טרשת עורקים מצטברות שכבות של שומן על דופנות הורידים, וכתוצאה מכך זרם הדם מצטמצם.
צרות העורקים וזרם הדם החלש יכול לגרום לעומס רב על הלב -  מה שיוביל להתקף לב, שבץ או קרע (מפרצת).  
 
  • פגיעה בכליות - יתר לחץ דם עלול לפגוע בתפקוד הכליות, עד למצב של אי ספיקת כליות.
  • פגיעה בכלי הדם בעין - יתר לחץ דם עלול לגרום להיווצרות כלי הדם בעין שיכולה להוביל לדימום – וכתוצאה מכך לפגיעה בראייה ואף לעיוורון.
  • כיצד ניתן להפחית את לחץ הדם באמצעות תזונה?
  • התזונה המומלצת להפחתה בלחץ הדם הינה תזונה הדלה בנתרן, בשומן רווי, בסוכרים ובמזון תעשייתי, ויחד עם זאת עשירה בסיבים תזונתיים, חומצות שומן חיוניות ובסיבים תזונתיים.
     

    מרכיבים תזונתיים שמומלץ לצרוך
     


    אומגה 3- אומגה 3 היא חומצת שומן חיונית שמחזקת את כלי הדם ומפחיתה דלקתיות וטרשת עורקים. נמצאת בדגי ים צפוני (סלומון, הליבוט, סרדינים ועוד), זרעי פשתן ואגוזי מלך. 

    מזונות עשירים בסיבים תזונתיים  - מזונות אלו מסייעים בהפחתה במשקל, מפחיתים רמות שומנים ונתרן ותורמים ליציאות תקינות. מזונות עתירי סיבים תזונתיים הם דגנים מלאים, קטניות, ירקות ופירות.

    נוגדי חמצון - נוגדי החמצון (אנטיאוקסידנטים ) נמצאים בשפע בפירות וירקות, ועוזרים למנוע טרשת עורקים. מחקרים מצאו שנוגדי חמצון מסוג פוליפנולים עוזרים לשמור על שלמות כלי הדם וכתוצאה מכך תורמים להפחתה בלחץ הדם. 
    נוגדי חמצון ניתן למצוא בעיקר במזונות כגון : תה ירוק, סויה, ענבים, שוקולד, קקאו, קוורציטין (שום, בצל).

    ויטמין C  - ויטמין סי חיוני לשלמות כלי הדם. הוויטמין מצוי בהרבה ירקות ופירות, ובעיקר בברוקולי, גויאבה, תותים, פלפל, כרוב, עגבניות ותרד.

    מגנזיום - המגנזיום חיוני לתפקוד הלב ומסייע להרחבת כלי דם. מקורות טובים למגנזיום הם קטניות, שקדים ואגוזים, ירקות כהים, סויה, אבוקדו ואורז מלא.

    אשלגן - האשלגן מסייע להפחתת נתרן ושמירה על גמישות כלי הדם. נמצא בשפע בפירות, קטניות, אגוזים, אבוקדו וסלרי.

    סידן - הסידן תורם להפחתת הכיווץ של כלי הדם. סידן ניתן למצוא במקורות כגון: עלים ירוקים, ברוקולי, שקדים וטחינה. 

     

    מאיזה מזונות מומלץ להימנע ?
     

    מלח - מומלץ להפחית את ההמלחה בבישול ובעיקר להימנע ממזונות מתועשים שמכילים הרבה נתרן, כגון : נקניקים, חטיפים, מזון משומר, רטבים מוכנים ואבקות מרק.

    שומן רווי - מקשה את כלי הדם ומעלה את לחץ הדם. חשוב להמעיט בצריכת בשר בקר, חלקים שמנים של עוף, חמאה ומוצרי חלב.

    שומן טראנס - נקרא גם שומן מוקשה/מוקשה חלקית. שומן זה מקשה ומעבה את העורקים ותורם לעלייה בלחץ הדם. נמצא במרגרינה ומזונות מתועשים ומעובדים.

    פחמימות פשוטות - רמה גבוהה של סוכר בדם פוגעת לאורך זמן בעורקים ומעלה את לחץ הדם. 

    אלכוהול - צריכת יתר של משקאות אלכוהוליים מעלה את רמת הורמוני הסטרס- וכתוצאה מכך מעלה את לחץ הדם.

    קפאין- גורם לכיווץ כלי דם ומעלה את לחץ הדם. נמצא במשקאות חמים כמו תה, קפה, ובמשקאות קלים כמו קוקה קולה.



     

    כיצד ניתן להפחית את לחץ הדם באמצעות צמחי מרפא?


    צמחי מרפא רבים יכולים להפחית את לחץ הדם על ידי הרחבת כלי הדם, הרגעה , הגברת השיתון והזנה בנוגדי חמצון. 

    עוזרר - Crataegus spp

    צמח מרחיב את כלי הדם, מחזק ומגן על כלי הדם ומשפר את כוח הכיווץ של הלב.

    עלי זית - Olea europea
    צמח נוגד חמצון שמכיל הרבה פוליפנולים, מרחיב עורקים ומוריד לחץ דם ובנוסף מוריד רמות סוכר, שומנים וכולסטרול.

    מרווה סינית - Salvia militriorrhiza 
    צמח מרחיב עורקים, משפר תפקוד לבבי, מפחית לחץ דם ותורם להרגעה. 

    עלי שן ארי - Taraxacum officinalis folia 
    צמח מגביר שיתון ללא פגיעה ברמות האשלגן בגוף ובכך מוריד את רמת לחץ הדם. 

    קוהוש שחור - Cimicifuga racemosa 
    צמח מרחיב כלי דם, מוריד לחץ דם, מקרר ומרגיע.

    פטריית ריישי -  Ganoderma lucidum 
    צמח מרגיע, מוריד לחץ דם, סוכר ושומנים בדם.




     

    מתכון ביתי לתה עלי זית


    לוקחים כמות גדולה של עלי זית ושוטפים אותם היטב במים וסבון. מניחים את עלי זית בסיר עם מים עד גובה העלים ומבשלים עד לרתיחה. לאחר מכן, ממשיכים לבשל עוד 20 דקות על אש קטנה. 
    לאחר הבישול, מסננים את המים ושומרים אותם בבקבוקי זכוכית במקרר (ניתן לשמור עד חודש). 
    להכנת כוס שתייה – מוזגים מעט מהתמצית המוכנה (2-3 כפות) ומוסיפים מים חמים. אפשר להמתיק עם ממתיק סטיביה. 

    הערה: חשוב לציין כי הטיפול בצמחי מרפא צריך להיבנות על פי מצבו הספציפי של המטופל ולהיות מלווה במטפל מוסמך.