משלוח תרופות ומוצרי בית מרקחת עד הבית

  חיפוש פריטים

הפרעות קשב וריכוז

 

 היפראקטיביות והפרעות קשב וריכוז נחשבות כיום לאחת ההפרעות הנפוצות ביותר בקרב ילדים בתחום הנוירולוגי- פסיכיאטרי. ההפרעה קיימת בכ 5% לערך מילדי בית הספר כששכיחותה גבוהה יותר בבנים מאשר בבנות ( יחס של 1:5).

 ההפרעה אינה סטטית אלא מתפתחת על ציר הזמן מהגיל הרך, גיל ביה"ס, גיל ההתבגרות , צבא וגיל הבגרות. אספקטים מתחומים שונים מעורבים בהפרעה ( נוירולוגי, פסיכיאטרי, חינוכי, חברתי, פסיכולוגי) והתבטאותם בגילאים השונים תהיה בהתאם למכלול תכונות האדם ובהתאם לסביבת החיים שלו.

ההפרעה מתבטאת  בקושי לשמור ריכוז  ברציפות למשך זמן ממושך, בנטייה מרובה להסחת דעת ולאימפולסיביות, בקושי להתייחס לפרטים ולהתייחס אליהם, בקושי  לסיים מטלות, בקושי בארגון משימות וביצוע פעולות מונוטוניות.  כמו כן הם מתקשים להסתדר עם חבריהם במשחק ולקבל את כללי המשחק. לעיתים מתווספות הפרעות נוספות כגון הפרעות במצב רוח, הפרעות התנהגות ולקויות למידה.

גורמים

הפרעת הקשב והריכוז אינה נובעת מגורם אחד אלא ממכלול גורמים ביולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים:

·        גורמים גנטיים - מחקרים מצביעים על מודל של מספר גנים הקשורים להפרעה זו.( בין הגנים הנחקרים , הגן לדופמין רצפטור- DRD4) ובפועל אכן קיימת שכיחות גבוהה יותר של ההפרעה בקרב קרובי משפחת מדרגה ראשונה

·        גורמים נוירו כימיים - קיים חוסר איזון כימי במוח. שלושה נוירוטרנסמיטוריים עיקריים מעורבים ב ADHD: דופמין, נוראדרנלין וסרוטונין. שיווי המשקל ביניהם מהווה פקטור מרכזי בהתפתחות ההפרעה.

·        גורמים נוירו ביולוגיים – מבחני הדמיה מצביעים על שינויים קטנים במבנה המוח בחלק מהמקרים באזור שאחראי על שליטה ברגשות ודחפים, התנהגות וזיכרון. השינויים יכולים להיות מולדים או להיגרם על ידי חבלה או חשיפה לזיהומים ורעלים.

·        אלרגיות ואי סבילות למזון -  מזון, כמו כל אלרגן אחר, עלול לגרום לתגובת יתר של המערכת החיסונית, ולהשפיע על המערכת ההורמונלית והווסקולרית. הסימפטומים השכיחים הם גודש באף ובגרון, הצטברות של נוזלים באוזן התיכונה, צבע כהה מתחת לעיניים, שינויים תכופים במצבי רוח, שיעול בוקר ו/או ערב, כאבי ראש, בעיות נשימה, קדחת השחת, פריחות על פני העור, בעיות הנובעות מחילוף חומרים לקוי במערכת העיכול, היפראקטיביות ובעיות קשב.

·        המזונות השכיחים ביותר הגורמים רגישות הם: ביצים, דגים, חלב ומוצריו, בוטנים, חיטה, תירס, עגבניות, חומרי טעם מלאכותיים, צבעי מאכל, שמרים וחומרים מזוקקים, כמו קמח לבן וסוכר לבן, דברי מתיקה, פרי הדר ופירות וירקות משומרים.

·        חסר ברכיבים תזונתיים – תזונה לקויה העשירה בסוכרים ,פחמימות ריקות ותוספי מזון מלאכותיים ( חומרי צבע,  חומרי שימור וחומרי ועם מלאכותיים) וחסרה ברכיבים חיוניים כגון : ויטמיני B, אבץ, מגנזיום, סידן, ברזל וחומצות שומן חיוניות

·        הרעלה על ידי מתכות כבדות -  רמות גבוהות של מתכות כגון עופרת, קדמיום ואלומיניום נמצאו בבדיקות מעבדה של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. מתכות רעילות מתחרות עם מתכות חיוניות, כמו למשל אבץ, מנגן וכרום, שלהן תפקיד חשוב ביצירת אנזימים או בהפעלתם. המתכות הרעילות עלולות לגרום לפגיעה בתפיסה החושית, לבעיות מנטליות והתנהגותיות.

·        הרעלה על ידי כימיקלים - חומרים כימיקלים, המוספים בעת עיבוד תעשייתי של מזון, מזיקים במיוחד להתפתחות תקינה של מערכת העצבים. יש ילדים הסובלים ממנגנונים חלשים של סילוק רעלים, דבר העלול לגרום להצטברות רעלים שבמצב תקין היו מסולקים מהגוף ולתפקוד  נוירולוגי פגום.

·        גורמים התפתחותיים – בעיות בהריון ובלידה כמו חשיפה תוך רחמית לזיהומים ( בעיקר בטרימסטר הראשון) וסיבוכים במהלך הלידה נמצאו קשורים להופעת ההפרעה בהמשך החיים.

·        הפרעה בוויסות תגובה לגירויים כתוצאה מתפקוד ירוד של קליפת המוח הקדמית הסמוכה לגלגל העין.

·        תרופות – נטילת תרופות מסוימות ( כמו פנוברביטל או תרופות אנטי פיר כוסיות אחרות)

סימפטומים קליניים

ניתן לחלק את הסימפטומים הקליניים בהפרעת קשב וריכוז לשלושה מרכיבים:

ליקוי בקשב ( INATTEBTION)

ילדים המתקשים  בכיתה בריכוז למשך זמן ממושך. גירוי חיצוני קל מסב את תשומת ליבם מהנושא בו ניסו להתמקד. יש להם קושי בארגון – קושי בסיום משימות ונוטים לשכוח חפצים.

יש לציין כי ילדים אלו מסוגלים להתרכז במשימה או בפעילות למשך זמן ממושך אם הם חפצים בה ( לדוגמא מחשב, טלוויזיה)

פעילות יתר (MOTOR RESTLESSNESS)

פעילות היתר נותנת את סימניה כבר בשנים הראשונות לחיים והיא מהווה גורם מפריע לסביבה. הילדים הסובלים מכך נוטים להפריע בגן, בבית הספר , בחוגים ובבית. הם מלווים באי שקט המתבטא בכך שהם בפעילות מתמדת: קמים, יושבים, רצים ונמצאים בעימות מתמשך עם המבוגרים בסביבתם הקרובה.

 

אימפולסיביות (IMPULSIVITY)

קושי לשלוט ביצרים ודחפים. ילדים אלו מגלים קושי בכניסה למסגרת חוקית של משחק,  קשה להם לחכות לתורם לשחק והם מתפרצים לתוך דברי האחר.

הפרעה שכוללת את שלושת המרכיבים מאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות - ADHD . וילדים ללא הפרעת פעילות היתר מאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז ADD – והם קשים יותר לאבחון.

אבחון

 

האבחון הוא מורכב בשל אופי ההפרעה רבת הממדים. לעיתים ההפרעה אף קרובה לנורמה ונטולת מאפיין מזהה ברור וכמו כן אין כיום בדיקה חד משמעית לאישור האבחנה.

האבחנה היא אבחנה קלינית בעיקרה, ויש חשיבות גדולה באבחנה המבדלת של ההפרעה ממצבים אחרים, ביניהם חריגות שכלית בשני קצותיה, הפרעות הסתגלות, הפרעות התנהגות, ליקויי למידה, קשיים פיסיים שונים, כגון הפרעה בראייה או בשמיעה, ועוד.

 המאבחן יכול להשתמש בראיון הילד וההורים, תצפיות בילד ובהורים, סקאלות התנהגותיות, בדיקות גופניות ונוירולוגיות וטסטים קוגניטיביים. בארץ השימוש העיקרי הוא באמצעות השאלון המקוצר של קונרס (Conners). מבדקים אחרים שקיימים כוללים את שאלון קונרס המלא, מבחן התפקוד המתמשך ( CPT) כדוגמת מבחן  TOVAהמאפשר הערכה אובייקטיבית של מרכיב הקשב.

טיפול

הפרעות קשב וריכוז עשויות לפגוע בתחומי חיים רבים ולהשפיע על הדימוי העצמי, יכולת המימוש העצמי, והמצב הרגשי והחברתי. ככל שהאבחון יערך מוקדם יותר, תהיינה פחות השפעות משניות של ההפרעה והטיפול יהיה יעיל יותר. לנוכח מאפייני הפרעת קשב וריכוז , הטיפול היעיל חייב להיות רב מערכתי, ולעסוק בכל הצירים האנושיים (הציר הביולוגי, הפסיכולוגי והחברתי), ולא באחד מהם בלבד. הטיפול המתאים צריך להיקבע בתכנית אישית המבוססת על ההפרעה הבסיסית, על הסימפטומים ועל העדפות של הילד ושל המשפחה.

טיפול תרופתי

טיפול זה מבוסס בעיקר על השימוש בחומרים מעוררים,כשהתרופה הבולטת מתוכם היא  תרופת הריטלין ( מתיל פנידט)היעילה למשך 3-4 שעות או ריטלין עם שחרור מושהה  היעיל למשך 6-8 שעות.קיימת תרופה נוספת בשם קונסרטה- שמשפיעה עד 12 שעות. ותכשיר נוסף בעל פעילות ארוכה יותר סיילנט ( פמולין)

תופעות לוואי: קיימות תופעות לוואי הנחלקות לתופעות חולפות ותופעות קבועות

 תופעות לוואי חולפות :

ילדים רבים מדווחים על כאבי ראש או כאבי בטן בימים הראשונים לנטילת התרופה. תופעה זו אמורה לחלוף תוך שבוע עד שבועיים. אם היא נמשכת, יש להעריך מחדש את מינון התרופה ובמצבים חריגים אף להחליפה.

 תופעות לוואי קבועות:

 הריטלין גורם לדיכוי התיאבון ולדיכוי הצורך לישון במהלך שעות פעילותו.

היעדר תגובה ואף תגובה הפוכה, כלומר ירידה בריכוז והחמרה באי השקט, נצפים ב- 15% מהילדים הנוטלים ריטלין, ואז מומלץ להחליף את הטיפול התרופתי.

כאשר אין תגובה לתכשירים מעוררים או מופיעה אי סבילות לתופעות הלוואי של תכשירים אלה ניתן לנסות טיפול בנוגדי דיכאון ובמקרים מסוימים אף בתכשירים נוירולפטיים.

טיפול פסיכו - חינוכי

טיפול הכולל הדרכת הצוות בביה"ס, תרפיה התנהגותית , ריפוי בעיסוק לפי הצורך, שינויים סביבתיים ולעיתים פסיכותרפיה תומכת לילד, למשפחה או לשניהם.

טיפולים אלטרנטיביים

קיימים טיפולים אלטרנטיביים שונים כגון: נטורופתיה, צמחי מרפא, דיקור,הומיאופתיה, שיאצו, פרחי באך ועוד המתאימים לילדים ובוגרים עם הפרעות קשב וריכוז.

טיפול באמצעות תזונה

 תחילה מומלץ להוציא מהתפריט את האלרגניים הנפוצים ביותר:  חלב ומוצריו, משפחת הדגניים והגלוטן, כמו שעורה, חיטה, שיפון וקוואקר, ביצים, צבעי מאכל ותמציות טעם וריח, חומרי שימור,בוטנים (במבה).

השלמות תזונתיות מומלצות – לפי התוספים שנרצה לקדם

 

ויטמיני B  ,פיקנוגנול, מגנזיום, אבץ, חומצות שומן חיוניות, אצה כחולה ירוקה